REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
Çağdaş eğitim anlayışının hakim olduğu bir eğitim kurumunda, yönetim, öğretim ve öğrenci kişilik hizmetleri, eğitim sürecinin üç ana dalıdır. Rehberlik, öğrenci kişilik hizmetleri bünyesinde yer alan ve daha çok öğrencinin kişilik gelişimi ile ilgilenen bir hizmet alanıdır. Eğitim sürecinin bütünlüğünü oluşturan; yönetim, öğretim ve rehberlik çalışmalarının ortak amacı öğrencilerin, bedensel, zihinsel, sosyal ve psikolojik bakımdan bir bütün olarak gelişmelerini sağlamaktır. Ancak bu ortak amaca ulaşmada her alanın kendine özgü yaklaşım ve uygulamaları vardır.
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri kapsadığı alan bakımından çeşitli kişi, kurum ve grupları içine alan; işbirliği gerektiren bir hizmet alanıdır. Okulda rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerindeki verimin arttırılabilmesi için okul yöneticileri, okul rehber öğretmenleri(psikolojik danışman), sınıf, ders, eğitsel kol öğretmenleri, öğrenci aileleri ile okul aile birliği ve okul koruma derneği gibi hizmet ve destek gruplarının işbirliği sağlanmalıdır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi, belirtilen amaçların gerçekleştirilebilmesi için öğrenciyi tanıma, bilgi verme, psikolojik danışma, yerleştirme, izleme, çevre ve veli ile ilişkiler, araştırma ve değerlendirme gibi hizmet alanlarına ayrılır.
Rehberlik hizmetlerinin genel ilkeleri ise;
Hizmet alanı tüm bireylere yöneliktir. Sadece sorunlu bireylere yardım değil tüm bireylerin gelişimine katkıda bulunmaktır.
Okulumuzda rehberlik ve psikolojik danışma servisi tarafından gerçekleştirilen çalışmalar kısaca şunlardır;
EĞİTSEL REHBERLİK :
Okul ve çevresi hakkında bilgi vermek, okul kurallarını tanıtmak, verimli ders çalışma yollarını anlatmak, karşılaşılabilecek güçlükler hakkında bilgilendirmeler yapmak amacıyla ;
a) Okulun 9.sınıfına başlayan öğrencilere okula uyumları konusunda gerekli çalışmaların yapılması, (Okul birimlerini ve bu birimlerde çalışan görevlilerin tanıtılması, Okulun eğitim öğretim sisteminin tanıtılması,
b) Rehberlik ve psikolojik danışma servisi ve çalışmalarının tanıtılması,
c) 9.sınıf öğrencilerinin velileri ile okulu, ders çalışma tekniklerini vb. gibi konuları tanıtma amacıyla toplantı düzenlenmesi,
d) Yatılı öğrencilerin yatılılık hayatına uyumlarının sağlanması için çalışmalar yapılması,
e) Disiplin ile sınıf geçme yönetmeliği ve ders çalışma yöntemleri hakkında bilgilendirme çalışmasının yapılması
KİŞİSEL REHBERLİK:
Bireyin tanınması için, bireylerin ilgi ve yetenekleri, başarı ve başarısızlıkları, kişisel ve sosyal uyum düzeyleri, zayıf ve güçlü yönleri, ilgi, tavır ve değer yargıları, yetiştiği çevrenin geliştirici ve engelleyici etkileri gibi pek çok özelliklerinin ayrıntılı olarak bilinmesi gerekir. Bunun için;
1- Öğrenci Tanıma Çalışmaları,
a) Öğrenci tanıma dosyalarının için düzenlenmesi,
b) Öğrenci tanıma anketi uygulanması,
c) Veli tanıma anketi uygulanması,
d) Gerekli görülen durumlarda diğer psikolojik testlerin uygulanması,
2- Psikolojik Danışma Çalışmaları,
Psikolojik danışma, bireyin yetenekleri, becerileri, ilgileri, tavırları, güdüleri, kişisel ve duygusal problemleri konusunda kendisini daha iyi anlaması ve kendi kendine daha iyi kararlar alıp, problemlerini kendi kendine çözebilmesini amaçlar. Bazı teknikler kullanılarak danışman ve danışan arasında karşılıklı fikir, tutum ve duygusal etkileşime olanak veren, bireyin problemine çözüm yolu bulunmasını, tutum ve davranışlarında değişiklik meydana gelmesini amaçlayan bir süreçtir. Bunun için;
a) Okul yöneticileri, öğretmenler, aileler tarafından ve Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisince belirlenen veya kendiliğinden başvuran uyum güçlüğü gösteren öğrencilere rehberlik tekniklerinden yararlanılarak yönlendirici çalışmaların yapılması,
b) Disiplin Kuruluna gönderilen öğrencilerle öğrenci disiplin cezası almadan çalışmaların yapılması,
c) Rehberlik ve psikolojik danışma servisini aşan durumlarda devlet ve üniversite hastanelerinin ilgili bölümleri veya diğer ilgili kurum ve kuruluşlarla ile ilişki kurulması,
MESLEKİ REHBERLİK :
Meslek seçme, olası meslekler arasında bireyin kendisine uygun olanı belirlemesidir. Bir süreç olarak, meslek seçiminde birey kendisine açık meslekleri çeşitli yönleri ile değerlendirip, kendi gereksinmeleri doğrultusunda istenilen yönleri daha çok olan birini tercih edebilir. Bu karar kişinin hayatında verdiği önemli kararlardan biridir. Bu alanda yapılan çalışmalar;
1- Meslekler ve üst öğretim kurumlarının tanıtılması amacıyla üniversite öğretim üyeleri, iş alanlarından çeşitli meslek sahipleri, üniversite öğrencileri vb. ile işbirliği yapılarak gerekli konferans ve panellerin düzenlenmesi,
2- Üniversite giriş sınavlarında okulun genel başarı durumu ve öğrencilerin girmeye hak kazandıkları fakülte, yüksekokul ve M.T.O.K. bölümlerinin belirlenerek liste halinde öğretmen ve öğrencilere duyurulması,
3- İlgi ve yeteneklerin belirlenmesi amacıyla test ve envanterlerin uygulanması, sonuçların değerlendirilmesi,
4- Üniversitelere akademik ve sosyal koşullarını tanımak amacıyla gezilerin düzenlenmesi,
https://esube.iskur.gov.tr/Meslek/MeslekleriTaniyalim.aspx
https://yokatlas.yok.gov.tr/meslek-anasayfa.php
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18812&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5